Aghajani Kasegari K, Mahdavi Azadboni R, Gasemi Tosi M E. Evaluation of Teachers' Viewpoints on the Role of Religious Belief Training in Mental Health of Female High School Students in Babolsar. JRH 2020; 8 (1) :99-106
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-783-fa.html
آقاجانی کاسگری خدیجه، مهدوی آزادبنی رمضان، قاسمی طوسی محمد اسماعیل. بررسی دیدگاه معلمان در ارتباط با نقش روش آموزش باورهای دینی بر سلامت روان دانشآموزان دختر متوسطه اول شهرستان بابلسر. دین و سلامت. 1399; 8 (1) :99-106
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-783-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (2718 مشاهده)
سابقه و هدف: با وجود پژوهشهای ارزنده در حوزه دین و سلامت، در زمینه بررسی سلامت روان با روشهای آموزش آموزههای دینی پژوهش چندانی انجام نشده است. یکی از پیامدهای احتمالی استفاده از روشهای نامناسب در آموزش باورهای دینی، آسیب به سلامت روان فرد است. هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش روشهای آموزش باورهای دینی بر سلامت روان دانشآموزان متوسطه اول شهرستان بابلسر است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان بابلسر است که طبق جدول مورگان 100 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 0/911 برآورد شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آمارههای توصیفی و آزمون رگرسیون تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: این تحقیق نشان داد بر اساس دیدگاه معلمان، روشهای آموزش باورهای دینی (روشهای قصهگویی، استدلالی، نمایشی و تمثیلی) بر سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بابلسر مثبت و معنادار است. روشهای آموزش باورهای دینی، 74 درصد بر سلامت روان دانشآموزان تأثیر دارد.
استنتاج: نتایج پژوهش نشان میدهد تبلیغ و ترویج آموزههای دینی در چارچوب خاصی میتواند تحقق یابد که در صورت رعایتنکردن آن نتیجهای حاصل نمیشود و ممکن است گاهی نتیجه عکس داشته باشد. نتایج آزمونها نیز نشانگر همین مطلب است.