آموزش، همواره به عنوان مهمترین روش انتقال دانش و مهارت به فراگیران مورد توجه دانشمندان بوده است. گسترش کمی و کیفی دانش به خصوص در قرون اخیر، اهمیت مساله آموزش را دوچندان کرده است. معنویت گرایی می تواند باعث افزایش اثربخشی، سهولت در فرآیند یاددهی- یادگیری، و امنیت روانی در دانشجویان شود. هدف این مطالعه بررسی مهمترین شاخصهای معنویت گرایی مدرس در فرآیند آموزش پزشکی، با رویکرد وحیانی است.
این پژوهش از نوع مطالعه مروری بوده و از روش تحلیلی و مفهومی استفاده شده است. بر اساس هدف تحقیق، اطلاعات لازم از منابع تفسیری جمع آوری و در ادامه بر اساس کلید واژههایی چون: آموزش پزشکی، معنویت، قرآن جست و جو در بانکهای اطلاعاتی از قبیل Noormags, Sid, Magiran صورت گرفت. سپس اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با بررسی آموزههای قرآن و حدیث معلوم شد که نگاه توحیدی به جهان و انسان از مهمترین مبانی معنویت گرایی هستند. برخی از شاخصهای معنوی در یک مدرس علوم پزشکی، عبارتند از: برخورداری از قلب سلیم، نگاه معنوی به علم، تکلیف گرایی، احساس مسئولیت، اخلاص در آموزش، تواضع در برابر خدا و خلق، پاکی در گفتار، امانت داری، جهاد مستمر علمی، به روز بودن، احترام به مقررات آموزشی و اخلاق حرفهای.
مدرس معنویت گرا، نگاه ویژهای به علم، آموزش، دانشجو، حرفه استادی و علوم پزشکی دارد. وی آراسته به مجموعهای از مهمترین شاخصهای معنوی- قرآنی پیش گفته است، و تمام رفتارهای خود را در فضای آموزشی بر محور توحید، شریعت و اخلاق حرفهای رقم می زند. و با این سرمایه معنوی- قرآنی می کوشد نقش خود را در عرصه آموزش و تربیت دانشجویان، بهتر و موثرتر به انجام برساند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |