دوره 1، شماره 1 - ( دین وسلامت 1392 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 34-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study of instructors' spiritual factors in medical science education by emphasizing on revealed teachings. JRH. 2014; 1 (1) :34-47
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html
زکوی علی اصغر، مرزبند رحمت الله. شاخص های مدرس معنویت گرا در آموزش علوم پزشکی با تاکید بر آموزه های وحیانی. دین و سلامت. 1392; 1 (1) :34-47

URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران،
چکیده:   (5552 مشاهده)

  آموزش، همواره به عنوان مهم‌ترین روش انتقال دانش و مهارت به فراگیران مورد توجه دانشمندان بوده است. گسترش کمی و کیفی دانش به خصوص در قرون اخیر، اهمیت مساله آموزش را دوچندان کرده است. معنویت گرایی می تواند باعث افزایش اثربخشی، سهولت در فرآیند یاددهی- یادگیری، و امنیت روانی در دانشجویان شود. هدف این مطالعه بررسی مهمترین شاخص‌های معنویت گرایی مدرس در فرآیند آموزش پزشکی، با رویکرد وحیانی است.

  این پژوهش از نوع مطالعه مروری بوده و از روش تحلیلی و مفهومی استفاده شده است. بر اساس هدف تحقیق، اطلاعات لازم از منابع تفسیری جمع آوری و در ادامه بر اساس کلید واژه‌هایی چون: آموزش پزشکی، معنویت، قرآن جست و جو در بانک‌های اطلاعاتی از قبیل Noormags, Sid, Magiran صورت گرفت. سپس اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  با بررسی آموزه‌های قرآن و حدیث معلوم شد که نگاه توحیدی به جهان و انسان از مهم‌ترین مبانی معنویت گرایی هستند. برخی از شاخص‌های معنوی در یک مدرس علوم پزشکی، عبارتند از: برخورداری از قلب سلیم، نگاه معنوی به علم، تکلیف گرایی، احساس مسئولیت، اخلاص در آموزش، تواضع در برابر خدا و خلق، پاکی در گفتار، امانت داری، جهاد مستمر علمی، به روز بودن، احترام به مقررات آموزشی و اخلاق حرفه‌ای.

  مدرس معنویت گرا، نگاه ویژه‌ای به علم، آموزش، دانشجو، حرفه استادی و علوم پزشکی دارد. وی آراسته به مجموعه‌ای از مهم‌ترین شاخص‌های معنوی- قرآنی پیش گفته است، و تمام رفتار‌های خود را در فضای آموزشی بر محور توحید، شریعت و اخلاق حرفه‌ای رقم می زند. و با این سرمایه معنوی- قرآنی می کوشد نقش خود را در عرصه آموزش و تربیت دانشجویان، بهتر و موثر‌تر به انجام برساند.

متن کامل [PDF 554 kb]   (910 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دین و سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Religion and Health

Designed & Developed by : Yektaweb