سابقه و هدف: سلامت روان بهعنوان یکی از دو رکن سلامتی، لازمهی یک زندگی مفید، مؤثر و رضایتبخش است. با توجه به نقش برجسته و منحصربهفرد دانشجویان بهعنوان مدیران و آیندهسازان هر جامعه، تأمین سلامت روان آنها و نیز شناسایی و حذف عوامل منفی مؤثر بر سلامت روان آنها ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک زندگی اسلامی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام گردید.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش حاضر، کلیهی دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 1393-1392 بود. بدین منظور 300 نفر از دانشجویان (150 نفر دختر، 150 نفر پسر) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، انتخاب گردیدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی سلامت عمومی گلدبرگ (Goldberg) و پرسشنامهی سبک زندگی اسلامی کاویانی (فرم کوتاه) استفاده شد. نتایج با کمک نرمافزار SPSS، از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون خطی چندگانه و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، بین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان با ضریب همبستگی 24/0 در سطح 05/0 (05/0>P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که 6 درصد از واریانس متغیر سلامت روان، ناشی از سبک زندگی اسلامی است. سبک زندگی اسلامی بر سلامت روان تأثیر مثبت و معناداری در گروه دختران داشت (05/0>P)؛ اما در گروه پسران، رابطهی معناداری وجود نداشت (05/0>P). نتایج حاصل از اجرای آزمون دقیق فیشر نشان میدهد که با 95 درصد اطمینان، سلامت روان در گروه دختران رابطهی قویتری با سبک زندگی اسلامی نسبت به گروه پسران دارد (96/1<z).
استنتاج: بین سبک زندگی اسلامی و سلامت روان پسران و دختران، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بهطوریکه سلامت روان در گروه دختران رابطهی قویتری با سبک زندگی اسلامی نسبت به گروه پسران دارد. این موضوع نشان میدهد که ممکن است مشخصههای اجتماعی و جمعیتی نقش مهمتری از موضوع جنسیت در سلامت روان ایفا کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |