Ramezanzadeh A, Ramezanzadeh S. Moderating Role of Religious Beliefs in the Relationship between Self-esteem and Spiritual Well-being of High School Students in Sari. JRH 2025; 12 (2) :50-62
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1157-fa.html
دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (580 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مسائل مهمی که در سلامت معنوی دانشآموزان مطرح است، عزّتنفس و یکی از مؤلّفههای مؤثر بر عزّتنفس باورهای مذهبی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکنندگی باورهای مذهبی دررابطهبا عزّتنفس و سلامت معنوی دانشآموزان شهرستان ساری است.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلّیه دانشآموزان دوره اوّل متوسطه ناحیه 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها 300 نفر بهصورت تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عزّتنفس روزنبرگ، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین والیسون و پرسشنامه باورهای مذهبی جورج بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مؤلّفههای باورهای مذهبی با عزّتنفس و سلامت معنوی همبستگی معنادار وجود دارد (0/05>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای مذهبی نقش تعدیلکنندگی دررابطهبا سلامت معنوی و عزّتنفس دانشآموزان ایفا میکنند.
استنتاج: برایناساس، میتوان نتیجه گرفت که ازطریق تقویت باورهای مذهبی میتوان عزّتنفس دانشآموزان را افزایش داد و سلامت معنوی آنها را بهبود بخشید. با توانمند ساختن نوجوانان برای تفسیر تجربیات خود درزمینه باورها و اعتقادات مذهبی که ریشه در امر الهی دارد، این عوامل میتوانند برای عزّتنفس، رفاه روانشناختی نوجوانان و توانایی آنها برای عبور از چالشهای زندگی بسیار مهم باشند.