گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، گلستان، ایران
چکیده: (3062 مشاهده)
سابقه و هدف: اهمالکاری تحصیلی از موضوعات مهم در حیطه تحصیلی دانشجویان است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس جهتگیری مذهبی و سوءاستفاده از فناوریهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است، 343 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه جهتگیری مذهبی Allport و Ross (1950)، پرسشنامه استفاده مفرط از اینترنت و تلفن همراه (COS: Cell-phon Over-use Scale) Jenaro (2007) و آزمون اهمالکاری سواری (1390) را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از بررسی با نرمافزار SPSS 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهند که جهتگیری مذهبی بیرونی و سوءاستفاده از فناوریهای ارتباطی 18 درصد از اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند.
استنتاج: با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد که با آموزش مناسب و تغییر در جهتگیری مذهبی و استفاده صحیح از فناوریهای ارتباطی میتوان به کاهش اهمالکاری تحصیلی کمک کرد.