سابقه و هدف: مفهوم دلبستگی، پیوند هیجانی پایدار بین دو فرد است، به طوری که هر یک از طرفین کوشش میکند نزدیکی یا مجاورت با موضوع دلبستگی را حفظ و به گونه ای عمل کند تا مطمئن شود که ارتباط ادامه مییابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانش آموزان دورهی متوسطه در سال 1393 می باشد.
مواد و روشها: روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل 11650 نفر از دانشآموزان متوسطهی شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 0.05 = α و مقدار خطای قابل قبول 0.05 و 0.05 p = q =؛ تعداد 370 نفر دانش آموز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه 15 سوالی سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامه 30 سوالی هوش معنوی جودی نیل و پرسشنامه
21 سوالی نگرش به دین آلپورت بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی و هوش معنوی با مولفه های نگرش دینی دانشآموزان رابطه وجود دارد(0.01 >P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد بین مولفههای سبک دلبستگی و مولفههای هوش معنوی با نگرش دینی در سطح اطمینان 95درصد رابطه معنیداری وجود دارد (0/47= R، 16/56= (363 و 6)F و 0/05 >P). همچنین تنها سهم سبک دلبستگی اجتنابی و هوش معنوی پیوستگی با وجود متعالی که به ترتیب (3/03= t ،0/20= β ؛2/74= t ، 0/20= β) در پیشبینی میزان نگرش دینی معنیدار است. اما سهم سایر متغیرها معنیدار نبود.
استنتاج: بر اساس نتایج این پژوهش سبک دلبستگی و هوش معنوی توان تبیین واریانس نگرش دینی دانشآموزان متوسطه را دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |