دوره 2، شماره 2 - ( اسفند 1393 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghkhah A, Babaei Menghari M M. Relationship between attachment styles and spiritual intelligence with religious attitudes of Secondary school students in Amol city, 2014. JRH 2015; 2 (2) :1-9
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-172-fa.html
خالق خواه علی، بابائی منقاری محمد مهدی. رابطه سبک‌های دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانش‌آموزان متوسطه‌ شهرستان آمل در سال 1393. دین و سلامت. 1393; 2 (2) :1-9

URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-172-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات ٱموزشی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (8778 مشاهده)

سابقه و هدف: مفهوم دلبستگی، پیوند هیجانی پایدار بین دو فرد است، به طوری که هر یک از طرفین کوشش می­کند نزدیکی یا مجاورت با موضوع دلبستگی را حفظ و به گونه ­ای عمل کند تا مطمئن شود که ارتباط ادامه می­یابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک­ های دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانش ­آموزان دوره­ی متوسطه در سال 1393 می باشد.

 

مواد و روش­ها: روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل 11650 نفر از دانش­آموزان متوسطه‌ی شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 0.05 = α و مقدار خطای قابل قبول 0.05 و 0.05  p = q =؛ تعداد 370 نفر دانش ­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه 15 سوالی سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامه 30 سوالی هوش معنوی جودی نیل و پرسشنامه
  21 سوالی نگرش به دین آلپورت بود. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد.

 

یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی و هوش معنوی با مولفه ­های نگرش دینی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد(0.01 >P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد بین مولفه­های سبک دلبستگی و مولفه­های هوش معنوی با نگرش دینی در سطح اطمینان 95درصد رابطه معنی­داری وجود دارد (0/47= R، 16/56= (363 و 6)F و 0/05 >P). همچنین تنها سهم سبک دلبستگی اجتنابی و هوش معنوی پیوستگی با وجود متعالی که به ترتیب (3/03= t ،0/20= β ؛2/74= t ، 0/20= β) در پیش­بینی میزان نگرش دینی معنی­دار است. اما سهم سایر متغیرها معنی­دار نبود.

 

 استنتاج: بر اساس نتایج این پژوهش سبک دلبستگی و هوش معنوی توان تبیین واریانس نگرش دینی دانش‌آموزان متوسطه را دارد.

متن کامل [PDF 388 kb]   (4946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: طب اسلامی- ایرانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دین و سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Religion and Health

Designed & Developed by : Yektaweb