سابقه و هدف: فرآیندهای دﺷﻮاری ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻫﻴﺠﺎن، ﻧﻘﺶ آﺷﻜﺎری در ﺗﺤﻮل و ﺗﺪاوم اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن دارﻧﺪ و عواملی زیادی بر اینکه انسان به دشواری تنظیم هیجان دچار شود، موثر است. هدف پژوهش اثربخشی آموزش شفقت غنیشده با آموزههای اسلامی بر دشواری تنظیم هیجان مادران با طرحوارههای ناسازگار اولیه مربوط به حوزه طرد و بریدگی بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران با طرحواره های ناسازگار اولیه مربوط به حوزه بریدگی و طرد در شهر یزد، در سال 1403، بود. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش؛ مداخله شفقت غنیشده با آموزههای اسلامی را طی 10 جلسه90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامههای دشواری تنظیم هیجان گرتز و رومر (2004) و طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1998) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در بررسی تفاوت گروهها در پسآزمون، بین نمرات گروه آزمایش و کنترل، سطح معناداری محاسبه شده کوچکتر از 01/0 بود. همچنین نتایج بررسی مجذور ضریب ایتا نشان داد که 23 درصد از واریانس متغیر مستقل، توسط متغیر وابسته تبیین میشود.
استنتاج: میتوان نتیجه گرفت که آموزش شفقت غنیشده با آموزههای اسلامی، میتواند بر دشواری تنظیم هیجان مادران با طرحوارههای ناسازگار اولیه مربوط به حوزه طرد و بریدگی موثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |