دوره 13، شماره 1 - ( 6-1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari M M, Fallah M H. The Effectiveness of Compassion-Enriched Training with Islamic Teachings on the Difficulty of Emotion Regulation in Mothers with Early Maladaptive Schemas Related to Disconnection and Rejection Domain. JRH 2025; 13 (1)
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1180-fa.html
داوری محمدمهدی، فلاح محمد حسین. اثربخشی آموزش شفقت غنی شده با آموزه‌های اسلامی بر دشواری تنظیم هیجان مادران با طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه مربوط به حوزه طرد و بریدگی. دین و سلامت. 1404; 13 (1)

URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1180-fa.html


کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم‌انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
چکیده:   (55 مشاهده)

سابقه و هدف: فرآیندهای دﺷﻮاری ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻫﻴﺠﺎن، ﻧﻘﺶ آﺷﻜﺎری در ﺗﺤﻮل و ﺗﺪاوم اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن دارﻧﺪ و عواملی زیادی بر این‌که انسان به ‌دشواری تنظیم هیجان دچار شود، موثر است. هدف پژوهش اثربخشی آموزش شفقت غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی بر دشواری تنظیم هیجان مادران با طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه مربوط به حوزه طرد و بریدگی بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران با طرحواره های ناسازگار اولیه مربوط به حوزه بریدگی و طرد در شهر یزد، در سال 1403، بود. تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش؛ مداخله شفقت غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی را طی 10 جلسه90 دقیقه‌ای (هر هفته دو جلسه) دریافت نمودند. پرسش‌نامه‌های مورد استفاده شامل پرسش‌نامه‌های دشواری تنظیم هیجان گرتز و رومر (2004) و طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1998) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی شدند.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که در بررسی تفاوت گروه‌ها در پس‌آزمون، بین نمرات گروه آزمایش و کنترل، سطح معناداری محاسبه شده کوچکتر از 01/0 بود. همچنین نتایج بررسی مجذور ضریب ایتا  نشان داد که 23 درصد از واریانس متغیر مستقل، توسط متغیر وابسته تبیین می‌شود.
استنتاج: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش شفقت غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی، می‌تواند بر دشواری تنظیم هیجان مادران با طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه مربوط به حوزه طرد و بریدگی موثر باشد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی اسلامی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دین و سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Religion and Health

Designed & Developed by : Yektaweb