سابقه و هدف: دانشجویان پرستاری برای ارائهی خدمات مبتنی بر ارزشهای جامعه و دوری از تبعات شرعی و قانونی عدم رعایت مسائل شرعی در آموزش و درمان باید با مسائل شرعی لازم آشنا شوند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش احکام شرعی پزشکی مبتنی بر تلفن همراه بر دانش و نگرش دانشجویان کارشناسی سال آخر دانشکدهی پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع نیمهتجربی بود و دربارهی ۶۴ دانشجوی سال آخر رشتهی پرستاری در دو گروه کنترل و مداخله انجام شد. درگروه مداخله، آموزش مسائل شرعی با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه و در گروه کنترل، آموزش از طریق کتابچهی آموزشی صورت گرفت و پرسشنامههای محققساختهی دانش و نگرش احکام شرعی پزشکی دو گروه قبل و دو هفته پس از مداخله اندازهگیری و مقایسه شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش (بهترتیب 3/08±27/7 و 3/45±48/3) و نگرش (بهترتیب 4/5±36/95 و 7/96±43/6) دانشجویان گروه مداخله، که آموزش احکام شرعی را از طریق اپلیکیشن مبتنی بر موبایل دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل، که آموزشها را از طریق کتابچه دریافت کرده بودند، تغییر چشمگیری پیدا کرده است (۰/05P<)، اگرچه نمرات نگرش در گروه کنترل نیز ارتقا پیدا کرده بود، اما تفاوت آماری معنادار بین دو گروه وجود نداشت.
استنتاج: نتایج این مطالعه تأثیر بهتر استفاده از اپلیکیشن مبتنی بر موبایل نسبت به آموزش سنتی برای ارتقای دانش و نگرش دانشجویان راجع به نکات شرعی مرتبط با آموزش و ارائهی خدمات درمانی را نشان داد. با توجه به اینکه یکی از روشهای آموزشی دردسترس و نسبتاً مقرونبهصرفه آموزش مبتنی بر موبایل است، به نظر میرسد که استفاده از این بستر بالقوه برای آموزش صحیح بتواند راه را برای آموزشهای علمی و مقرونبهصرفه از نظر رعایت سلامتی هموار کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |