گروه معارف اسلامی، دانشگاه علووم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده: (4198 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: برای پاسخگویی به نیازهای دانشجویان و انتقال ارزشهای اسلامی به
آنها ارزشیابی مداوم کارکردهای دروس معارف اسلامی امری ضروری میباشد. در این
ارتباط، پژوهش حاضر با بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دروس
معارف اسلامی در سال تحصیلی 4951 59 انجام شد. -
مواد و روشها: پژوهش حاضر کمی بوده و از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی -
میباشد. جهت انجام پژوهش مطابق با جدول مورگان 993 نفر بهصورت تصادفی طبقهای
متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساختهای بود که ضریب
0 برآورد شد. دادهها با استفاده از نرمافزار / پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 471 SPSS 16
و آمارههای توصیفی، آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این پژوهش با توجه به حد وسط امتیازات در هر حیطه بهعنوان نقطه برش،
در حیطه محتوایی دروس معارف 94 درصد از دانشجویان راضی و 13 درصد ناراضی بودند،
33 درصد ناراضی بودند و / 77 درصد از دانشجویان راضی و 6 / در حیطه مربوط به استادان 1
93 درصد ناراضی بودند که / 67 درصد از دانشجویان راضی و 3 / در حیطه فضای آموزشی 4
در مجموع نشاندهنده نگرش مثبت دانشجویان به عملکرد حیطههای سهگانه بهویژه حیطه
استادان میباشد.
استنتاج: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نگرش مثبتی نسبت به محتوا،
استادان و فضای آموزشی دروس معارف اسلامی داشتند. برای بهترشدن نگرش دانشجویان
لازم است همواره ارزیابیهای مستمر با هدف آسیبشناسی این دروس به عمل آید.