سابقه و هدف: یکی از اهداف روانشناسی قرن حاضر ارتقاء بهزیستی روانشناختی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش معارف مهدوی بر بهزیستی روانشناختی و جهتگیری زندگی دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر اصفهان انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با استفاده از پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است و جامعه آماری را دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان منطقه 3 شهر اصفهان تشکیل داد. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش خوشهای تصادفی از یک دبیرستان در منطقه 3 شهر اصفهان، یک گروه 15 نفری بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش و یک گروه 15 نفری بهعنوان گروه کنترل، انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB :Ryff scale psychological wellbeing) و پرسشنامه جهتگیری زندگی (lOT-R :Life Orientation Test-Revised) شایر و کارور (scheier and
carver) بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی بهویژه تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش معارف مهدوی بر بهزیستی روانشناختی تأثیر مثبت داشته؛ ولی آموزش معارف مهدوی تأثیری بر جهتگیری زندگی دانشآموزان نداشته است.
استنتاج: نتایج فوق لزوم توجه به معارف مهدوی در افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را نشان میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |