Bakhtiyari F, Khaleghipour S. Mediating Role of Emotional Self-Regulation in the Relationship between Religious Attitude and Adherence to Religious Beliefs with Positive Adolescent Development. JRH 2025; 12 (2) :63-74
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1176-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
چکیده: (807 مشاهده)
سابقه و هدف: تحوّل مثبت نوجوانی با تقویت احساس توانمندی و اعتمادبهنفس و شکلدهی هویّت و فراهم کردن فرصتهایی برای یادگیری و مشارکت، نوجوانان را برای گذر موفق به بزرگسالی آماده میکند که عوامل روانی و معنوی میتوانند در این زمینه تأثیرگذار باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی عاطفی بین نگرش مذهبی و عمل به باورهای دینی با تحوّل مثبت نوجوانی انجام شده است.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلّیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران تشکیل دادند که ازاینمیان با استفاده از فرمول کوهن و به روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 411 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه نگرش مذهبی (خدایاری و همکاران، 1379)، پرسشنامه عمل به باورهای دینی (گلزاری، 1379)، تحوّل مثبت نوجوانی (گلدوف و همکاران، 2014) و پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی (لارسن و پیزمایک، 2004) است.
یافتهها: نتایج نشان داد نگرش مذهبی (0/001 =, p 0/315 =β) و عمل به باورهای دینی (0/001 =, p 0/458 =β) بر خودتنظیمی تأثیر مستقیم دارد و خودتنظیمی بر تحوّل مثبت (0/01 =, p 0/627 =β) تأثیر مستقیم دارد. همچنین خودتنظیمی عاطفی در رابطه بین نگرش مذهبی (0/001 =, p 0/292 =β) و عمل به باورهای دینی (0/016 =, p 0/425 =β) با تحوّل روانی مثبت نقش میانجی دارد.
استنتاج: نگرش مذهبی و عمل به باورهای دینی میتواند با تأثیر مستقیم بر خودتنظیمی عاطفی باعث تقویت تحوّل مثبت در نوجوانان شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي - مقاله اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی