دوره 11، شماره 1 - ( شهریور 1402 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 54-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei S, Shamsaei N, moradi J. Effectiveness of Teaching General Courses on Theoretical Foundations of Islam on Religious Identity and Academic Resilience of Sports Science Students at Ilam University. JRH 2023; 11 (1) :44-54
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1022-fa.html
رضایی شمس الدین، شمسایی نبی، مرادی جلیل. اثربخشی آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی و تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه ایلام. دین و سلامت. 1402; 11 (1) :44-54

URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1022-fa.html


گروه علوم ورزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (610 مشاهده)
سابقه و هدف: ترویج مبانی نظری اسلام نقش بسیار ویژه‌ای در تعیین رفتارهای فردی و اجتماعی دانشجویان دارد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی و تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه ایلام است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌ی علوم ورزشی دانشگاه ایلام است که از این تعداد، 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس (غیراحتمالی) در دو گروه آزمایش و کنترل به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده گردید؛ بدین ترتیب که به‌منظور جمع‌آوری پیشینه و مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانه‌ای و برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه استاندارد هویت دینی خوشاوی (1390) و تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز و وو (2009) استفاده شد که روایی و پایایی آن‌ها نیز مورد تأیید قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد بین دو گروه آزمایش و کنترل (در سطح اطمینان 95 درصد) پس از آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام در متغیر هویت دینی تفاوت معناداری وجود دارد (042/0= sig، 05/0P)، اما در متغیر تاب‌آوری تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود (095/0=sig، 05/0 P> ). بنابراین آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی گروه آزمایش تأثیر مستقیم و معناداری دارد، اما بر تاب‌آوری تحصیلی آن‌ها تأثیر معناداری ندارد.
استنتاج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی تأثیر دارد؛ بنابراین آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام می‌تواند باعث بهبود هویت دینی دانشجویان شود. ازاین‌رو مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توانند از این روش مداخله به‌منظور بالابردن هویت دینی دانشجویان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 917 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی اسلامی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دین و سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Religion and Health

Designed & Developed by : Yektaweb