Rezaei S, Shamsaei N, moradi J. Effectiveness of Teaching General Courses on Theoretical Foundations of Islam on Religious Identity and Academic Resilience of Sports Science Students at Ilam University. JRH 2023; 11 (1) :44-54
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1022-fa.html
رضایی شمس الدین، شمسایی نبی، مرادی جلیل. اثربخشی آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی و تابآوری تحصیلی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه ایلام. دین و سلامت. 1402; 11 (1) :44-54
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1022-fa.html
گروه علوم ورزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (951 مشاهده)
سابقه و هدف: ترویج مبانی نظری اسلام نقش بسیار ویژهای در تعیین رفتارهای فردی و اجتماعی دانشجویان دارد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی و تابآوری تحصیلی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه ایلام است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان مقطع کارشناسی رشتهی علوم ورزشی دانشگاه ایلام است که از این تعداد، 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس (غیراحتمالی) در دو گروه آزمایش و کنترل بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید؛ بدین ترتیب که بهمنظور جمعآوری پیشینه و مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد هویت دینی خوشاوی (1390) و تابآوری تحصیلی ساموئلز و وو (2009) استفاده شد که روایی و پایایی آنها نیز مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره به کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد بین دو گروه آزمایش و کنترل (در سطح اطمینان 95 درصد) پس از آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام در متغیر هویت دینی تفاوت معناداری وجود دارد (042/0= sig، 05/0≥P)، اما در متغیر تابآوری تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود (095/0=sig، 05/0 P> ). بنابراین آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی گروه آزمایش تأثیر مستقیم و معناداری دارد، اما بر تابآوری تحصیلی آنها تأثیر معناداری ندارد.
استنتاج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام بر هویت دینی تأثیر دارد؛ بنابراین آموزش دروس عمومی مبانی نظری اسلام میتواند باعث بهبود هویت دینی دانشجویان شود. ازاینرو مدیران فرهنگی دانشگاهها میتوانند از این روش مداخله بهمنظور بالابردن هویت دینی دانشجویان استفاده نمایند.