askarian S, Sanagouye Moharer G, Jenaabadi H. Impact of Religious Coping Techniques on the Well-being and Behavior Regulation of Adolescent Girls Struggling with Behavioral Issues. JRH 2023; 11 (1)
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1015-fa.html
عسکریان سمیه، ثناگوی محرر غلامرضا، جناآبادی حسین. تأثیر آموزش مهارتهای مقابله دینی بر سلامت عمومی و سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری دختران نوجوان دارای مشکلات رفتاری. دین و سلامت. 1402; 11 (1)
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1015-fa.html
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (254 مشاهده)
سابقه و هدف: دوران نوجوانی به دلیل تغییرات روانی و فیزیولوژیکی از حساسترین دورانهای رشدی است و این مسئله سبب میشود بیشتر نوجوانان وضعیت روانشناختی پایداری را تجربه نکنند و معمولاً با مشکلات رفتاری فراوانی رودررو میشوند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله دینی بر سلامت عمومی و سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری در دختران نوجوان دارای مشکلات رفتاری است.
مواد و روشها: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش تمام دختران نوجوان دارای مشکلات رفتاری مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش ناحیه 6 شهر مشهد در سال تحصیلی 98-99 بودند. در این پژوهش 24 نفر از بین دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری که نمره بالاتری در پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخCBCL) ) نسخه والدین کسب نمودن، انتخاب گردیدند و با روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه 12 نفره جایگزین شدند. اعضای گروه آزمایش در طول هشت جلسه هفتگی تحت آموزش مهارتهای مقابله دینی قرار گرفتند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسشنامه سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری (BIS/BAS)برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل کواریانس یک متغیره در نرم افزار spss 21 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد آموزش مهارتهای مقابله دینی موجب افزایش معنادار در عامل سلامت عمومی کلی (88/0) در مقیاس اضطراب و کارکرد اجتماعی بالاترین افزایش و در عامل سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری مقیاس پاسخدهی به پاداش (80/0) شده است (001/0 >p).
استنتاج: با توجه به یافتههای پژوهش، مهارتهای مقابله دینی بهمنظور افزایش سلامت عمومی و بهبود سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری در دختران نوجوان دارای مشکلات رفتاری مؤثر بوده است بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران از مهارتهای مقابله دینی برای فعالیت با نوجوانان استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي - مقاله اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی