گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی تربت جام، تربت جام، ایران
چکیده: (28 مشاهده)
سابقه و هدف: میزان استرس و عوارض ناشی از آن به حدی در زندگی مردم افزایش یافتهاست که موجب نگرانی بسیاری از موسسهها و سازمانها، از جمله سازمان بهداشت جهانی (who) شدهاست. بعضی از افراد هم گرفتار خشم مهارنشدهای میباشند که اگر مهار نشود، همراه با اختلالات روانشناختی، پیامدهای زیانباری بر سلامت افراد دارد. آموزش مفاهیم و آموزههای قرآن؛ تاثیر زیادی در کاهش میزان استرس و کنترل خشم دانشجویان دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش آموزههای قرآنی به صورت مجازی بر استرس درکشده، کنترل خشم و اخلاق حرفهای دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی در سال 1403-1402 بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. حجم نمونه شامل 100 نفر از دانشجویان (50 نفر گروه آزمون و 50 نفر گروه کنترل) بود که به روش نمونهگیری چندمرحلـهای، از بین تمام دانشکدههای علوم پزشکی شیراز شـامل10 دانشکده، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، استرس درکشده، کنترل خشم و اخلاق حرفهای بود که به صورت مجازی تکمیل شد. مداخله آموزشی در گروه آزمایش به صورت تشکیل یک گروه واتساپ و ارسال پیامهایی با موضوع مفاهیم قرآنی-اخلاقی و کنترل خشم انجام گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 27 و آزمونهای کای دو، تیتست مستقل و تیتست زوجی انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معناداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره استرس درکشده، خشم و اخلاق حرفهای وجود ندارد (05/0P>)، اما سه ماه پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره استرس درکشده و خشم در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشت و در خصوص میانگین نمره اخلاق حرفهای، گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (05/0P<).
استنتاج: یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که آموزش آموزههای قرآن بر کاهش میزان استرس و خشم دانشجویان و افزایش اخلاق حرفهای آنان تاثیرگذار است. بر همین اساس، به مسئولان و متولیان امور فرهنگی و سلامت دانشگاههای علوم پزشکی توصیه میشود شرایط برگزاری دورههای آموزش قرآن برای دانشجویان را فراهم سازند.