Khaki Z, Rezaei Dehnavi S. Compilation and Validation of A Protocol to Empower Families of Autistic Individuals Against Perceived Stigma Using An Islamic-Positive Psychology Approach. JRH 2025; 13 (1)
URL:
http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1205-fa.html
خاکی زینب، رضایی دهنوی صدیقه. تدوین و اعتباریابی پروتکل توانمندسازی خانوادههای افراد اتیسم علیه استیگمای ادراکشده با رویکرد روانشناسی اسلامی-مثبتنگر. دین و سلامت. 1404; 13 (1)
URL: http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-1205-fa.html
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (37 مشاهده)
سابقه و هدف: استیگما یکی از رایجترین فشارهای اجتماعی در اختلالات طیف اتیسم است و توانمندسازی خانوادههای افراد اتیسم در برابر این بار روانی مضاعف ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی پروتکل توانمندسازی مادران با کودک اتیسم علیه استیگمای ادراکشده با رویکرد روانشناسی اسلامی-مثبتنگر انجام شدهاست.
مواد و روش ها: در این پژوهش از روش تحلیل کیفی متن به روش قراردادی استفاده شد. روش پژوهش به صورت دو مرحلهی تدوین پروتکل و اعتباریابی آن بود. در مرحله اول پژوهش جستجوی مقالات پایگاههای معتبر داخلی وخارجی صورت گرفت. واحد نمونهگیری شامل لغات و مضامینی است که در حوزه آموزش خانواده، آموزش های شناختی–عاطفی واجتماعی خانوادههای با عضو ناتوان، توانمندسازی در برابر استیگما، مداخلههای روانشناسی اسلامی و مثبتگرا بود. متون جمعآوری شده با روش تحلیل مضمون، کدگذاری شدند.
یافته ها: مضامین اصلی به دست آمده شامل پذیرش اتیسم، افزایش آگاهی و شناخت راجع به اتیسم و استیگما، افزایش عزت نفس، امید و خوشبینی، توکل و رضایتمندی، صبر و تابآوری، بخشایش، سپاسگزاری و تشکر، نشاط وشادکامی، توانمندیهای برجسته و نقاط مثبت، خودشفقتی و مراقبت از خود، بود که در تدوین پروتکل مورد نظر در قالب هشت جلسه آموزشی به کار گرفته شد. پروتکل تدوینی در نمونه 12 نفری متخصصان به روش لاوشه اعتباریابی شد.
استنتاج: هریک از جلسات آموزشی و میانگین این جلسات، نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) بالاتر از حداقل مقدار پذیرفتنی برای تأیید اعتبار دادهها را داشتند؛ که به ترتیب بالاتر از 56/0 و 79/0 بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي - مقاله اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی