Religion and Health
دین و سلامت
JRH
Medical Sciences
http://jrh.mazums.ac.ir
1
admin
2345-5268
2345-5276
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
8
1
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه معلمان در ارتباط با نقش روش آموزش باورهای دینی بر سلامت روان دانشآموزان دختر متوسطه اول شهرستان بابلسر
Evaluation of Teachers' Viewpoints on the Role of Religious Belief Training in Mental Health of Female High School Students in Babolsar
روان شناسی اسلامی
Islamic Psycology
پژوهشي - مقاله اصیل
Original Research
<strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Yekan;">سابقه و هدف:</span></span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">با وجود پژوهشهای ارزنده در حوزه دین و سلامت،</span><span style="font-family:B Zar;"> در زمینه بررسی سلامت روان با روشهای آموزش آموزههای دینی پژوهش چندانی انجام نشده است. یکی از پیامدهای احتمالی استفاده از روشهای نامناسب در آموزش باورهای دینی، آسیب به سلامت روان فرد است. هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش روشهای آموزش باورهای دینی بر سلامت روان دانشآموزان متوسطه اول شهرستان بابلسر است.</span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Yekan;">مواد و روشها:</span></span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل</span> <span style="font-family:B Zar;">معلمان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان بابلسر است که طبق جدول مورگان 100 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 0/911 برآورد شد. دادهها با استفاده از نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Zar;"> نسخه 16</span><span style="font-family:B Zar;"> و آمارههای توصیفی و آزمون رگرسیون تجزیهوتحلیل شدند.</span><span style="font-family:B Zar;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Yekan;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">این </span><span style="font-family:B Zar;">تحقیق نشان داد بر اساس دیدگاه معلمان، روشهای آموزش باورهای دینی (روشهای قصهگویی، استدلالی، نمایشی و تمثیلی) بر سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بابلسر مثبت و معنادار است.</span> <span style="font-family:B Zar;">روشهای آموزش باورهای دینی، 74 درصد بر سلامت روان دانشآموزان تأثیر دارد.<span style="color:black;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Yekan;">استنتاج:</span></span></span></strong> <span style="font-family:B Zar;">نتایج پژوهش نشان میدهد تبلیغ و ترویج آموزههای دینی در چارچوب خاصی میتواند تحقق یابد که در صورت رعایتنکردن آن نتیجهای حاصل نمیشود و ممکن است گاهی نتیجه عکس داشته باشد. نتایج آزمونها نیز نشانگر همین مطلب است.</span><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span></strong><br>
<span style="font-family:B Nazanin;"></span>
<pre>
<span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Background and Purpose:</strong> Despite many valuable researches on religion and health,but the issue of mental health and the ways of presenting religious teachings still need to be studied. One of the possible results of using an improper method in teaching religious beliefs is its impact on psychological health. The aim in this paper is to deal with the role of ways of teaching religious beliefs on psychological health of Babolsar female high school students according to teachers` viewpoint.
<strong>Materials and Methods:</strong> In this descriptive- survey the study subjects were Babolsar girl high school teachers. In this project, we selected 100 teachers by random sampling method based on Morgan table. We collected data in a questionnaire that Cranach’s alpha coefficient was estimated at 0.911. Data were analyzed by descriptive statistics and regression tests, using SPSS 16 software.
<strong>Results:</strong> research revealed that according to teachers’` viewpoint the methods of teaching religious beliefs (storytelling, reasoning, dramatic and allegorical methods) played a significant role on the mental health of Babolsar female high school students. The statistic disclosed that the ways of teaching has74percentage impact on students`sychological health.
<strong>Conclusion:</strong> The result of the research displays that the promotion of religious teachings in a specific framework can be realized, which if not followed, cannot achieved its aims and may sometimes have opposite results. The test results also indicated the same conclusion.</span>
</pre>
باور دینی, دانشآموزان, روشهای آموزش, سلامت روان
Psychological health, Religious beliefs, Student, Teaching methods
99
106
http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-993-2&slc_lang=fa&sid=1
Khadijeh
Aghajani Kasegari
خدیجه
آقاجانی کاسگری
m.aghajani9807@gmail.com
10031947532846006591
10031947532846006591
Yes
MA student, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
Ramezan
Mahdavi Azadboni
رمضان
مهدوی آزادبنی
10031947532846006592
10031947532846006592
No
Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
Mohammad Esmaeil
Gasemi Tosi
محمد اسماعیل
قاسمی طوسی
m,ghasemitoosi@umz.ac.ir
10031947532846006593
10031947532846006593
No
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, University of Mazandara, Babolsar, Iran.
استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران