Religion and Health
دین و سلامت
JRH
Medical Sciences
http://jrh.mazums.ac.ir
1
admin
2345-5268
2345-5276
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش نگرش معنوی در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در دانشجویان
The Role of Spiritual Attitude in Predicting Cognitive Emotion Regulation Strategies in Students
طب اسلامی- ایرانی
Islamic- Iranian Medicine
پژوهشي - مقاله اصیل
Original Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"><span style="font-size:15.0pt;">چکیده</span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:15.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yekan;">سابقه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b zar;">براساس ادبیات پژوهش، </span><span style="font-family:b zar;">نگرش معنوی یکی از مؤلفههای روانشناسی است که نقش مهمی در تنظیم شناختی و هیجانی ایفا مینماید. در این پژوهش، نقش نگرش معنوی در پیشبینی راهبردهای تنظیمشناختی هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بررسی شد.<span style="color:black;"></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yekan;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:b zar;">روش این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و در سال 1393 از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 247 نفر (119 مرد و 128 زن) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان </span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">Garnefski</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> (</span><em><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:10.0pt;">CERQ</span></span></em><span style="font-family:b zar;">) و هوش معنوی شهیدی و فرجنیا، روی گروه نمونه اجرا شد.<span style="color:black;"> دادههای حاصل با آزمون آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS 23</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> تجزیه و تحلیل گردید.</span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yekan;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b zar;">نتایج نشان داد که بین ابعاد نگرش معنوی و توانایی معنوی با تنظیم شناختی هیجانی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0001/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span><span style="font-family:b zar;">، 35/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">r=</span></span><span style="font-family:b zar;">). براساس نتایج تحلیل رگرسیونی<span style="font-variant-numeric:normal;font-variant-caps:small-caps;">، </span>نگرش معنوی، تنظیم شناختی هیجانی مثبت را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی میکند (<span style="color:black;">24/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">B=</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">، 12/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">R<sup>2</sup>=</span></span><span style="font-family:b zar;">). همچنین نگرش معنوی توانسته است تنظیم شناختی هیجانی منفی را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی کند (<span style="color:black;">31/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">B=</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">، 11/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">R<sup>2</sup>=</span></span><span style="font-family:b zar;">).<span style="color:black;"></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b yekan;">استنتاج:</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> <span style="letter-spacing:-.1pt;">با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش،</span></span></span> <span style="font-family:b zar;">نگرش معنوی میتواند در تنظیم شناختی هیجانی، کارآمدتر کمک نماید و دانشجویانی که نگرش معنوی قویتری دارند قادر به تنظیم شناختی هیجانی مؤثرتری هستند.</span><strong><span style="font-family:b zar;"></span></strong>
<strong><em>Abstract</em></strong><br>
<br>
<strong>Background and Purpose:</strong> Spiritual attitude is one of the components of psychology, which plays a crucial role in emotion regulation. This study sought to evaluate the role of spiritual orientation in predicting cognitive emotion regulation strategies in the students of Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This descriptive and correlational study was conducted on 247 students (including 119 males and 128 females) of Tabriz University of Medical Sciences. The subjects were selected through random cluster sampling method in 2014. Data were collected using the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the spiritual intelligence questionnaires (developed by Shahidi and Farajnia in 2012). Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression in SPSS, version 23.<br>
<strong>Results:</strong> There was a significant correlation between the spiritual and intellectual capacities with emotion regulation (r=0.35, P<0.001). Based on the results of regression analysis, two subscales of spiritual intelligence and attitude significantly predicted the positive cognitive emotion regulation (R<sup>2</sup>=0.12, β=0.24). However, only the spiritual attitude could significantly predict the negative cognitive emotion regulation (R<sup>2</sup>=0.11, β=0.31).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Spiritual attitude could play an important role in making more efficient cognitive emotion regulation strategies, and the students with stronger spiritual attitude were able to regulate their emotions more effectively.
تنظیم شناختی هیجانی, دانشجویان علوم پزشکی, نگرش معنوی
Cognitive Emotion Regulation, Spiritual attitude, Students of Medical Sciences
51
60
http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-30&slc_lang=fa&sid=1
Firooz
Mahmoodi
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@yahoo.com
10031947532846004455
10031947532846004455
Yes
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Tabriz Uni-versity of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Farzaneh
Sadeghi
فرزانه
صادقی
10031947532846004456
10031947532846004456
No
2- PhD Candidate of Educational Psychology, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Tabriz Uni-versity of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Masomeh
Jamal Omidi
معصومه
جمال امیدی
10031947532846004457
10031947532846004457
No
MSc in Human Resource Development, Depart-ment of Education, Faculty of Education and Psychology, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران