TY - JOUR JF - mazujrh JO - JRH VL - 3 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/2/01 TI - Effectiveness of Mahdavi Teachings in Psychological Well-being and Life TT - اث‍رب‍خ‍شی‌ آموزش‌ م‍ع‍ارف‌ م‍ه‍دوی‌ ب‍ر ب‍ه‍زیستی روان‌ش‍ن‍اختی‌ و ج‍ه‍ت‌گ‍ی‍ری‌ زن‍دگی‌ N2 - سابقه و هدف: یکی از اهداف روانشناسی قرن حاضر ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش معارف مهدوی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری زندگی دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر اصفهان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با استفاده از پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است و جامعه آماری را دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان منطقه 3 شهر اصفهان تشکیل داد. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش خوشه‌ای تصادفی از یک دبیرستان در منطقه 3 شهر اصفهان، یک گروه 15 نفری به‌صورت تصادفی به‌عنوان گروه آزمایش و یک گروه 15 نفری به‌عنوان گروه کنترل، انتخاب گردیدند. ابزار اندازه‌گیری دو پرسشنامه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (RSPWB :Ryff scale psychological wellbeing) و پرسشنامه جهت‌گیری زندگی (lOT-R :Life Orientation Test-Revised) شایر و کارور (scheier and carver) بود. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی به‌ویژه تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش معارف مهدوی بر بهزیستی روان‌شناختی تأثیر مثبت داشته؛ ولی آموزش معارف مهدوی تأثیری بر جهت‌گیری زندگی دانش‌آموزان نداشته است. استنتاج: نتایج فوق لزوم توجه به معارف مهدوی در افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد. SP - 19 EP - 28 AU - Saadipour, Esmail AU - Delavar, Ali AU - Chinavi, Ali AU - Salmabadi, Mojtaba AD - East wing of the third floor, Sadaf residential complex, Kamran Avenue, Kashef Avenue, First Alvand Street, Sepahanshahr, Isafahan, Iran KW - Psychological well-being KW - Life orientation KW - Mahdavi teachings UR - http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-191-fa.html ER -