%0 Journal Article %A Heidarnezhad, Roja %A Nazari, Roghieh %A Ebrahimian, Razie %T Effect of Continuous and Systematic Religious Programs on Spiritual Health among University Students %J Religion and Health %V 4 %N 2 %U http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-337-fa.html %R %D 2017 %K Religious programs, Spiritual, Spiritual health, Student, %X سابقه و هدف: معنویت یکی از ابعاد چهارگانه وجود انسان است. سلامت این بعد و اهمیت ارتقاء آن سبب شده تا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برگزاری برنامه‌های مذهبی مدون و مستمر بر سلامت معنوی دانشجویان زن انجام شود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به‌صورت مورد- شاهدی بود که در دانشگاه فرهنگیان بیت الهدی آمل روی 50 دانشجوی زن دانشگاه فرهنگیان (گروه مورد) و 52 دانشجوی مشغول به تحصیل در سایر دانشگاه‌های دولتی (گروه شاهد) انجام شد. ابزار سنجش سلامت معنوی دانشجویان، پرسشنامه سلامت معنوی Palotzian و Elison بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم‌افزار19 SPSS با استفاده از آزمون‌های آماری غیرپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره معنویت دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه‌های مذهبی مدون و مستمر (گروه مورد) 85/14±41/101 و در دانشجویان گروه شاهد 51/15±39/93 بود (01/0P<). میانگین نمره ابعاد سلامت مذهبی و سلامت وجودی دانشجویان گروه مورد نیز، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از دانشجویان گروه شاهد مشاهده گردید (01/0P<). اکثر دانشجویانی که سلامت معنوی بالا (120-100) داشتند، از گروه مورد بودند؛ درصورتی که، اکثر دانشجویان گروه شاهد از سطح سلامت معنوی متوسط (99-41) برخودار بودند. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (01/0P<). استنتاج: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه‌های مذهبی مدون از سطح سلامت معنوی بالاتری در بعد مذهبی و همچنین در بعد وجودی برخوردار بودند. به‌نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های مدون مذهبی در دانشگاه منبع نیروبخشی برای سلامت معنوی دانشجویان بوده است. %> http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-337-fa.pdf %P 39-45 %& 39 %! %9 Original Research %L A-10-598-22 %+ %G eng %@ 2345-5268 %[ 2017