TY - JOUR T1 - Relationship between attachment styles and spiritual intelligence with religious attitudes of Secondary school students in Amol city, 2014 TT - رابطه سبک‌های دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانش‌آموزان متوسطه‌ شهرستان آمل در سال 1393 JF - mazujrh JO - mazujrh VL - 2 IS - 2 UR - http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-172-fa.html Y1 - 2015 SP - 1 EP - 9 KW - religious attitudes KW - attachment style KW - spiritual intelligence KW - secondary school students N2 - سابقه و هدف: مفهوم دلبستگی، پیوند هیجانی پایدار بین دو فرد است، به طوری که هر یک از طرفین کوشش می­کند نزدیکی یا مجاورت با موضوع دلبستگی را حفظ و به گونه ­ای عمل کند تا مطمئن شود که ارتباط ادامه می­یابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک­ های دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانش ­آموزان دوره­ی متوسطه در سال 1393 می باشد. مواد و روش­ها: روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل 11650 نفر از دانش­آموزان متوسطه‌ی شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 0.05 = α و مقدار خطای قابل قبول 0.05 و 0.05 p = q =؛ تعداد 370 نفر دانش ­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه 15 سوالی سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامه 30 سوالی هوش معنوی جودی نیل و پرسشنامه 21 سوالی نگرش به دین آلپورت بود. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی و هوش معنوی با مولفه ­های نگرش دینی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد(0.01 >P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد بین مولفه­های سبک دلبستگی و مولفه­های هوش معنوی با نگرش دینی در سطح اطمینان 95درصد رابطه معنی­داری وجود دارد (0/47= R، 16/56= (363 و 6)F و 0/05 >P). همچنین تنها سهم سبک دلبستگی اجتنابی و هوش معنوی پیوستگی با وجود متعالی که به ترتیب (3/03= t ،0/20= β ؛2/74= t ، 0/20= β) در پیش­بینی میزان نگرش دینی معنی­دار است. اما سهم سایر متغیرها معنی­دار نبود. استنتاج: بر اساس نتایج این پژوهش سبک دلبستگی و هوش معنوی توان تبیین واریانس نگرش دینی دانش‌آموزان متوسطه را دارد. M3 ER -