@ARTICLE{Sepahvand, author = {Roshani, Afsane and Sepahvand, Tooraj and Bagheri, Mohsen and }, title = {The Effectiveness of Stories in the Quran in Adjustment and Behavioral Problems in Primary School Students}, volume = {10}, number = {2}, abstract ={زمینه و هدف: مشکلات سازگاری و رفتاری ازجمله مشکلات شایع در بین دانش‌آموزان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه‌های قرآنی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مدنظر دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرستان خنداب بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، پرسش‌نامه سازگاری دانش‌آموزان و پرسش‌نامه رفتار کودکان راتر-فرم معلم، به‌عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه قصه‌های قرآنی شرکت کردند، اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از تکمیل جلسات قصه‌های قرآنی، دو گروه پرسش‌نامه‌ها را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد ترکیب خطی متغیرهای وابسته شامل سازگاری و مشکلات رفتاری در دو گروه متفاوت بود که حاکی از تأثیر قصه‌های قرآنی بر افزایش سازگاری و بهبود مشکلات رفتاری دانش‌آموزان است. نتیجه‌گیری: آموزش قصه‌های قرآنی می‌تواند به‌عنوان یک برنامه مؤثر در ارتقای سلامت دانش‌آموزان، به‌ویژه به‌منظور افزایش سازگاری و کاهش مشکلات رفتاری آن‌ها در بستر آموزش‌وپرورش رسمی کشور قرار گیرد. }, URL = {http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-969-fa.html}, eprint = {http://jrh.mazums.ac.ir/article-1-969-fa.pdf}, journal = {Religion and Health}, doi = {}, year = {2023} }