دوره 10، شماره 2 - ( اسفند 1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (913 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات سازگاری و رفتاری ازجمله مشکلات شایع در بین دانش‌آموزان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه‌های قرآنی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مدنظر دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرستان خنداب بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، پرسش‌نامه سازگاری دانش‌آموزان و پرسش‌نامه رفتار کودکان راتر-فرم معلم، به‌عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه قصه‌های قرآنی شرکت کردند، اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از تکمیل جلسات قصه‌های قرآنی، دو گروه پرسش‌نامه‌ها را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد ترکیب خطی متغیرهای وابسته شامل سازگاری و مشکلات رفتاری در دو گروه متفاوت بود که حاکی از تأثیر قصههای قرآنی بر افزایش سازگاری و بهبود مشکلات رفتاری دانش‌آموزان است.
نتیجه‌گیری: آموزش قصههای قرآنی می‌تواند به‌عنوان یک برنامه مؤثر در ارتقای سلامت دانش‌آموزان، به‌ویژه به‌منظور افزایش سازگاری و کاهش مشکلات رفتاری آن‌ها در بستر آموزش‌وپرورش رسمی کشور قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1091 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.