دوره 8، شماره 1 - ( شهریور 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 106-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده:   (1903 مشاهده)
سابقه و هدف: با وجود پژوهش‌های ارزنده در حوزه دین و سلامت، در زمینه بررسی سلامت روان با روش‌های آموزش آموزه‌های دینی پژوهش چندانی انجام نشده است. یکی از پیامدهای احتمالی استفاده از روش‌های نامناسب در آموزش باورهای دینی، آسیب به سلامت روان فرد است. هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش روش‌های آموزش باورهای دینی بر سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان بابلسر است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان بابلسر است که طبق جدول مورگان 100 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 0/911 برآورد شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آماره‌های توصیفی و آزمون رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: این تحقیق نشان داد بر اساس دیدگاه معلمان، روش‌های آموزش باورهای دینی (روش‌های قصه‌گویی، استدلالی، نمایشی و تمثیلی) بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بابلسر مثبت و معنادار است. روش‌های آموزش باورهای دینی، 74 درصد بر سلامت روان دانش‌آموزان تأثیر دارد.
استنتاج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی در چارچوب خاصی می‌تواند تحقق یابد که در صورت رعایت‌نکردن آن نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و ممکن است گاهی نتیجه عکس داشته باشد. نتایج آزمون‌ها نیز نشانگر همین مطلب است.
متن کامل [PDF 695 kb]   (1236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی اسلامی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.