دوره 2، شماره 2 - ( اسفند 1393 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 61-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
چکیده:   (4314 مشاهده)

سابقه و هدف: مقابله دینی یکی از انواع روش‌های مقابله با فشار روانی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله دینی بر خرده مقیاس‌های مختلف هوش هیجانی در زنان صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن شامل 70 نفر از همسران جانبازانی بودند که فرزندان شان، در سال تحصیلی 92-91 در مدارس ابتدایی شاهد مشهد به تحصیل اشتغال داشته‌اند. حجم نمونه از روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شد. ابتدا پرسشنامه هوش هیجانی "بار-آن" (Bar-On) توسط همه شرکت‌کنندگان تکمیل گردید، سپس 30 نفر که پایین‌ترین نمره را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. آن‌ها به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. برای گروه آزمایش10 جلسه آموزش مهارت‌های مقابله دینی برگزار گردید و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش و گواه در مؤلفه‌های اصلی هوش هیجانی با یکدیگر تفاوت دارند، به ترتیب بیشترین افزایش در مؤلفه مدیریت فشار روانی با اندازه اثر94/0، انطباق پذیری با 91/0، درون فردی و بین فردی با 90/0و خلق کلی با اندازه اثر 74/0 به دست آمده است. استنتاج: یافته‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های مقابله دینی می‌تواند در ارتقای سطح سازگاری و توانمندسازی در مقابله با مسائل مختلف در همسران جانبازان مؤثر باشد، بنابراین آموزش جهت افزایش هوش هیجانی پیشنهاد می‌شود.

متن کامل [PDF 395 kb]   (2574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی اسلامی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.