دوره 6، شماره 1 - ( شهریور 1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 45-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه انگل‌شناسی، مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی، مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (2434 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به نقش آموزه‌های دینی در سلامت و تربیت دانشجویان به‌عنوان نیروهای انسانی خلاق و شایسته، بررسی مرجع شناخت این آموزه‌ها در دانشجویان اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی مرجع شناخت آموزه‌های دینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه در سال 1395 انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده گردید. جهت انتخاب جامعه پژوهش از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی مازندران 160 نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری استنباطی کای ‌اسکوئر و آزمون دقیق Fisher توسط نرم‌افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهند که خانواده برای 5/92 درصد از افراد مرجع اول، برای 4/4 درصد مرجع دوم، برای 9/1 درصد مرجع سوم و برای 3/1 درصد مرجع چهارم است. همچنین مسجد برای 3/1 درصد از افراد مرجع اول، برای 3/21 درصد مرجع دوم، برای 1/18 درصد مرجع سوم و برای 8/58 درصد مرجع چهارم می‌باشد. علاوه‌براین، نتایج آزمون دقیق Fisher بیان‌کننده آن است که نسبت انتخاب مرجع آموزه‌های دینی در اولویت‌های دوم، سوم و چهارم در دانشکده‌های مختلف به‌طور معنا‌داری متفاوت می‌باشد (05/0P<).
استنتاج: یافته‌ها نشان دادند که بیشتر دانشجویان (5/92 درصد) خانواده را مرجع اول و بیش از نیمی از آن‌ها مسجد را آخرین مرجع در شناخت آموزه‌های دینی خود دانسته‌اند؛ بنابراین ضروری است که خانواده‌ها نسبت به برنامه‌ریزی مناسب برای جذابیت‌بخشی به اماکن مذهبی مانند مساجد برای دانشجویان اقدام کنند.
متن کامل [PDF 565 kb]   (1464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: طب اسلامی- ایرانی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.