دوره 12، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار اندودونتیکس، گروه اندودنتیکس، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (2215 مشاهده)
سابقه و هدف: تأثیر هوش معنوی بر اخلاق، رفتار، وجدان، اعتمادبه‌نفس و درست‌کاری فرد و همچنین، مسئولیت­پذیری در زندگی فردی، شغلی و اجتماعی فرد مهم است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی بر مسئولیت­ پذیری دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم­ پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌هم‌بستگی بود و درباره‌ی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم ­پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد. به‌منظور بررسی ویژگی دانشجویان از پرسش‌نامه‌ی سنجش هوش معنوی بدیع و پرسش‌نامه‌ی مسئولیت­پذیری Costa and McCar  استفاده شد. داد‌ه‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS آنالیز شد.
یافته‌ها: میانگین نمره‌ی کل هوش معنوی برابر با 138/13 بود که طبق پرسش‌نامه در حد متوسط قرار داشت. نمره‌ی مسئولیت‌پذیری در جمعیت بررسی شده برابر با 39/41 بود. بررسی هم‌بستگی هوش معنوی با ابعاد مسئولیت‌پذیری نشان داد که بین خود‌آگاهی، عشق و علاقه و مسئولیت‌پذیری ارتباط آماری معناداری وجود دارد (0/05=P). نمره‌ی بعد زمینه‌ی تفکر کلی و بعد اعتقادی در افراد زیر 23 سال بیشتر بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود. همچنین، در مجموع نمره‌ی هوش معنوی در افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (۰۵/۰P<).
استنتاج: مسئولیت‌پذیری دانشجویان به‌عنوان نیروهای کار آینده می‌تواند تحت تأثیر هوش معنوی باشد. این امر در بخش‌های درمانی تأثیرات بیشتری بر ارائه‌ی بهتر و مطلوب‌تر خدمات و در نهایت افزایش کیفیت این خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه و افزایش رضایتمندی دارد.
متن کامل [PDF 602 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي - مقاله اصیل | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.