استادیار اندودونتیکس، گروه اندودنتیکس، دانشکدهی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده: (2215 مشاهده)
سابقه و هدف: تأثیر هوش معنوی بر اخلاق، رفتار، وجدان، اعتمادبهنفس و درستکاری فرد و همچنین، مسئولیتپذیری در زندگی فردی، شغلی و اجتماعی فرد مهم است. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی بر مسئولیت پذیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفیهمبستگی بود و دربارهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ١٤٠١ انجام شد. بهمنظور بررسی ویژگی دانشجویان از پرسشنامهی سنجش هوش معنوی بدیع و پرسشنامهی مسئولیتپذیری Costa and McCar استفاده شد. دادهها با کمک نرمافزار SPSS آنالیز شد.
یافتهها: میانگین نمرهی کل هوش معنوی برابر با 138/13 بود که طبق پرسشنامه در حد متوسط قرار داشت. نمرهی مسئولیتپذیری در جمعیت بررسی شده برابر با 39/41 بود. بررسی همبستگی هوش معنوی با ابعاد مسئولیتپذیری نشان داد که بین خودآگاهی، عشق و علاقه و مسئولیتپذیری ارتباط آماری معناداری وجود دارد (0/05=P). نمرهی بعد زمینهی تفکر کلی و بعد اعتقادی در افراد زیر 23 سال بیشتر بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود. همچنین، در مجموع نمرهی هوش معنوی در افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد بود و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (۰۵/۰P<).
استنتاج: مسئولیتپذیری دانشجویان بهعنوان نیروهای کار آینده میتواند تحت تأثیر هوش معنوی باشد. این امر در بخشهای درمانی تأثیرات بیشتری بر ارائهی بهتر و مطلوبتر خدمات و در نهایت افزایش کیفیت این خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه و افزایش رضایتمندی دارد.